Lithiové baterie rostoucím rizikem pro leteckou dopravu

  • 2024-12-22 09:13

Regulátor FAA vyjadřuje obavy z rostoucího rizika souvisejícího s lithiovými bateriemi v zavazadlech cestujících. Přesto, že se přístroje s bateriemi nemají ukládat do odbavených zavazadel, lze takové opatření v praxi jen velmi obtížně dodržet. Zařízení s lithiovými bateriemi jsou dnes běžná a cestující si ani nemusí uvědomit, že je v zavazadle převáží. Jedná se např. o elektrické kartáčky na zuby, holicí strojky, e-cigarety, měřiče krevního tlaku, atd. apod. Obvykle si je cestující veřejnost vědoma, že pouze v kabině je možné přepravovat laptopy, tablety a mobilní telefony.

Data FAA demonstrují, nakolik reálný a vážný je tento problém. Lithiové baterie přepravované jako náklad nebo v zavazadlech cestujících prokazatelně způsobily v období od 3. března 2006 do 5. listopadu 2024, tedy zhruba během 18 let, celkem 579 leteckých incidentů. Avšak s rychlým rozšířením jejich použití počet incidentů stoupá. Za prvních 11 měsíců roku 2024 bylo zaznamenáno již 69 událostí způsobených lithiovými bateriemi. Za loňský rok bylo evidováno 78 případů. Od roku 2015 dosahuje nárůst případů 388 %.

S rostoucím počtem případů defektů lithiových baterií roste počet případů, kdy bylo nutno cestující evakuovat nebo letadlo muselo kvůli nebezpečí požáru nouzově přistávat.

Rizik si není vědom pouze regulátor či letecké společnosti. Šetření United Airlines provedené mezi více než 800 palubními průvodčími ukázalo, že 87 % z nich je extrémně znepokojeno nebezpečím, které představují lithium-iontové baterie. Mnoho z nich proto volá po přísnějších pravidlech leteckých společností, aby se takovým incidentům zabránilo a jejich počet snížil.

Za uložení některých přístrojů v odbavených zavazadlech si však společnosti mohou samy, a to kvůli omezením rozměrů a hmotnosti kabinových zavazadel. Dalším důvodem jsou nepohodlné bezpečnostní prohlídky kabinových zavazadel, které nutí cestující elektronické přístroje vytáhnout ze zavazadel a po prohlídce je tam znovu uložit (tam, kde nejsou použity 3D scannery).

FAA navrhuje posílit povědomost cestujících o hrozících rizicích a prohloubit školení palubního personálu. To zahrnuje, aby cestující neprodleně informovali palubní personál, pokud zaznamenají případy poškození baterií (změna tvaru, změna barvy, nápadné zahřívání). Palubní personál umí zasáhnout rychle a efektivně. Pokud samozřejmě nedojde k požáru v odbaveném zavazadle v nákladovém prostoru. (Foto: Newsweek, ABC News, FAA) 


Article photographs



Comments



petrp (...250.30...)
2024-12-22 10:53

MK...blázníš? Za ty směšné peníze co stojí letecká doprava?:-D

MK. (...192.13...)
2024-12-22 09:44

Myslis Petre, ze by jako soucast opatreni bylo vymahani pravidla, ze s kuframa se nehazi? :-)

petrp (...250.30...)
2024-12-22 09:21

Naprostý souhlas, riziko je hlavně při mechanickém poškození, což se v případě odbaveného zavazadla může lehko stát..

3 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details